Recensie: Brain Food Smoothies – Charlotte Labee

Auteurs:
Charlotte Labee
Uitgeverij: Kosmos
Verschijningsdatum: mei 2021
Genre: Lifestyle & vrije tijd
Aantal sterren: ★★★★★ 5

Als je me al enige tijd volgt, dan weet je dat ik mijn levensstijl sinds eind vorig jaar heb omgegooid. Sindsdien heb ik meer rust en balans gevonden en ben ik bewuster gaan leven. Iets waar ik de laatste tijd veel interesse in heb, is gezonde voeding en het effect hiervan op mijn lichaam. Zo las ik laatst Food Pharmacy, waarin besproken wordt hoe eten effect kan hebben op je darmflora. In Brain Food Smoothies van Charlotte Labee gaat het over voeding voor gezonde hersenen. Mijn interesse was meteen gewekt na het lezen van de flaptekst. Benieuwd wat ik van het boek vind? Lees dan snel verder!

Gezond eten voor een brein-boost: in Smoothies staan 80 recepten, met uitleg over wat de specifieke ingrediënten doen voor je hersenen.

Gezond eten voor een brein-boost: in Smoothies staan 80 recepten, met uitleg over wat de specifieke ingrediënten doen voor je hersenen. Gezonde voeding is belangrijker dan ooit: meer dan de helft van de Nederlanders hikt tegen een burn-out aan en het aantal mensen dat lijdt aan depressieve gedachten, langdurige stress, alzheimer en dementie stijgt enorm. In het leven draait alles om het bewaken van balans. Bijvoorbeeld tussen werk en privé. Of tussen ontspanning en inspanning.

Raakt deze balans verstoord, dan ondervind je hiervan vroeg of laat negatieve gevolgen voor je gezondheid. Maar wist je dat voeding grote invloed heeft om dit te helpen voorkomen? Je brein heeft gezonde voedingsstoffen nodig om in balans te blijven en optimaal te blijven functioneren, nu en in de toekomst. En dat is precies waar breinexpert Charlotte Labee je in Brain Food Smoothies bij helpt! Beter voor je hersenen zorgen, begint bij het veranderen van je lifestyle. Elke dag weer doen we op de automatische piloot dezelfde producten in ons boodschappenmandje.

Deze vastgeroeste gewoontes zijn in onze hersenen geprogrammeerd. En dat terwijl ons brein gezonde voeding nodig heeft om goed te functioneren. Aan de hand van de laatste inzichten uit de orthomoleculaire geneeskunde en neurowetenschap laat Charlotte Labee zien hoe je met brain food je leefstijl kunt aanpakken. Combineer de kracht van goede voeding met die van je eigen brein om nieuwe gewoontes te creëren en je gezondheid en mindset ingrijpend te veranderen. De heldere uitleg over de (samen)werking van je hersenen en darmen, handige breinweetjes over belangrijke voedingsstoffen en supplementen, praktische voedingstips en 80 heerlijke smoothierecepten gaan je helpen lekkerder in je vel te zitten.

Over brainfood smoothies

Van tevoren dacht ik dat het boek van Charlotte Labee een boek vol recepten voor gezonde smoothies zou zitten, maar het is nog beter dan dat! Charlotte Labee heeft mijn verwachtingen meer dan overtroffen. Zoals ik al eerder heb aangegeven doet Brain Food Smoothies mij denken aan Food Pharmacy, maar persoonlijk vind ik dat Brain Food Smoothies fijner wegleest en beter is uitgewerkt.

Het mooie aan dit boek vind ik dat er heel veel achtergrondinformatie wordt gedeeld. Denk bijvoorbeeld aan weetjes over voeding, een overzicht met welke groenten en fruit je per seizoen het beste kan eten en een snelcursus etiketten ontcijferen. Brain Food Smoothies is niet alleen een boek waar je enorm van geniet, maar ook veel van leert en je helpt beter in je vel te zitten. Zelf maken mijn moeder en ik de ene na de andere smoothie. En weet je wat ik zo tof vind? De recepten van Charlotte Labee kan je als basis gebruiken en je kan er zelf eindeloos mee variëren. En dan is het ook nog eens goed voor je. Win-win toch!?

De schrijfstijl van Charlotte Labee

Charlotte heeft een fijne schrijfstijl en mede door de fijne vormgeving leest het boek lekker weg. Wel telt het boek enkele ‘dubbelingen’. Sommige zinnen zou ik anders geschreven hebben, omdat het soms erg op herhaling lijkt door dubbel woordgebruik. Echter is dit het enige minpuntje dat ik in het hele boek kon bespeuren. Charlotte weet je door alle interessante breinweetjes en tips enthousiast te maken om je zowel je gezondheid als mindset te veranderen. Er gaat een hele wereld voor me open en ik ben oprecht fan!

‘Hoe slechter je voor je darmen zorgt, hoe slechter je brein voor jou zorgt en hoe meer disbalans er ontstaat in je mentale welbevinden.’

Charlotte Labee

Recept dopamine booster

Charlotte Labee deelt in Brain Food Smoothies heel veel lekkere recepten en ik mag er eentje met jullie delen! De dopamine booster is een van mijn favorieten, omdat deze neurotransmitter zorgt voor een gelukkig gevoel. Wie wil dat nou niet?!

Voor de dopamine booster heb je het volgende nodig voor twee personen:
– 200 g aardbeien met kroontje
– 2 tl pure cacaopoeder
– 2 dadels
– 1 banaan
– 1 handje noten
– 1 grote hand rucola
-2 00 ml kokosmelk

De bereiding? Lekker simpel, precies waar ik van hou. Je doet alle ingrediënten in de blender, mixen en klaar is Kees!

Brain Food Smoothies van Charlotte Labee is een fantastisch boek dat je helpt om lekkerder in je vel te gaan zitten. Persoonlijk heb ik enorm veel van dit boek geleerd, en misschien nog wel belangrijker, het heeft mij enorm geholpen om mijn gezondheid en mindset te verbeteren. Dat voeding zoveel invloed op je lichaam kon hebben wist ik niet. Brain Food Smoothies is daarom een enorme aanrader om te lezen en zou eigenlijk iedereen in zijn boekenkast moeten hebben staan.

Nieuwsgierig geworden naar het boek? Schaf Brain Food Smoothies dan aan in je (online) boekhandel.

*Brain Food Smoothies heb ik van uitgeverij Kosmos ontvangen als recensie-exemplaar, maar dit heeft mijn mening over dit boek niet beïnvloed.