Recensie: Blauwdruk van geluk – Petra Kruijt

Boek: Blauwdruk van geluk
Petra Kruijt
Uitgeverij: Zomer & Keuning
Verschijningsdatum: januari 2021
Genre: feelgood
Aantal sterren: ★★★ 3,5

Jaaa Petra Kruijt heeft weer een nieuw boek uitgebracht! Eerder heb ik Gemma & Partners al gelezen van deze schrijfster en daar heb ik enorm van genoten. Met veel smart heb ik dan ook uitgekeken naar inmiddels alweer haar zevende boek. Benieuwd of ik net zo heb genoten van blauwdruk van geluk als haar vorige boek? Lees dan snel verder!

De feelgoodroman ‘Blauwdruk van geluk’ van Petra Kruijt gaat over de vraag: hoe word je wie je bent? Hoofdpersoon Navy werd geboren op het witte doek. Haar moeder ging namelijk zo ver met methodacting dat ze tegelijk met haar personage zwanger werd. De film werd een kaskraker, en de baby? Die werd in één klap beroemd. Navy’s jeugd bestond uit huiswerk maken op de set, rodeloperfeestjes en het gevoel dat ze een accessoire was. Nu is Navy, die zichzelf liever gewoon Avy laat noemen, een twintiger die schoonmaakwerk doet in een hotel. Ze probeert daarnaast aan de bak te komen als actrice. Zonder succes, tot ze filmmaker Raoul ontmoet. Hij gelooft in haar. Maar is dat terecht?

Over de personages

In blauwdruk van geluk volg je het verhaal zowel vanuit Navy als Raoul.

Navy de Roode heeft een filmster als moeder. Maar Navy, die zichzelf liever Avy noemt, is ook niet onbekend. Iedereen heeft haar namelijk geboren zien worden in de film die haar moeder een doorbraak heeft opgeleverd. Avy zelf is een achtentwintigjarige vrouw en werkt als schoonmaakster in een hotel. Dat haar moeder een bekende actrice is, wil alleen nog niet zeggen dat Avy zelf ook makkelijk in dezelfde voetsporen kan treden. Avy droomt ervan om op een dag actrice te worden en gaat de ene na de andere auditie af. Het hebben van een bekende moeder wil alleen niet zeggen dat je gemakkelijk in dezelfde voetsporen kunt treden. Totdat ze een wel hele unieke kans aangeboden krijgt. Zou dit dan eindelijk haar doorbraak zijn? En wie is toch haar vader? Avy gaat op zoektocht, maar is ze echt klaar voor wat haar te wachten staat?

Raoul Wolthuis en zijn ex Hester delen samen het co-ouderschap voor hun zoon Jimmy. In het dagelijkse leven in Raoul een ambtenaar voor de gemeente Leiden, maar in zijn vrije tijd werkt hij aan zijn filmscript. De investeerders heeft hij al gevonden, nu alleen nog een actrice. Hoe verder alles vordert, hoe moeilijker Raoul het vindt om de regie uit eigen handen te geven. Raoul gelooft in Avy haar talenten, maar heeft hij ook gelijk of is er meer aan de hand?

De schrijfstijl van Petra Kruijt

Petra Kruijt heeft met blauwdruk van geluk een humoristisch, maar ook romantisch verhaal neergezet dat ook de bittere glamour van acteurs laat zien. Eerder heb ik Gemma & partners gelezen en het is leuk om als lezer te zien dat de schrijfstijl van Petra Kruijt volwassener is geworden.

Blauwdruk van geluk van Petra Kruijt is een heerlijke feelgoodroman dat je voor even meeneemt in je eigen bubbel. Ook van dit verhaal heb ik weer enorm genoten en ik kan het je dan ook van harte aanraden om te gaan lezen. Vooral als je wat meer boeken wilt lezen van eigen bodem 😊.

*Blauwdruk van geluk heb ik ontvangen als recensie-exemplaar, maar dit heeft mijn mening over het boek niet beïnvloed.