Recensie: ik hou je vast – Marina Folkers

Boek: ik hou je vast
Marina Folkers
Uitgeverij: Zomer & Keuning
Verschijningsdatum: oktober 2020
Genre: roman
Aantal sterren: ★★★★★★ 5

Soms heb je van die schrijvers waarbij je ontzettend blij bent dat je ze hebt ontdekt. Voor mij zijn de ontdekkingen van 2020 op het gebied van romans toch echt wel Emma Anna en Marina Folkers. Beide dames weten zoveel gevoel in hun boeken leggen, dat je zelf ook voelt wat de personages meemaken. Met heel veel ongeduld heb ik dan ook af zitten wachten tot ik hou je vast eindelijk in mijn brievenbus was beland. Benieuwd of Marina’s boek mij net zo heeft weten te raken als haar andere boeken? Lees dan snel verder!

‘Ik hou je vast’ van Marina Folkers is een aangrijpende feelgoodroman met een heftig thema.

Millie woont in Londen, waar ze een appartement deelt met haar beste vriendin en werkt voor The Guardian. Een relatie heeft ze niet, maar verder heeft ze een leuk leven. Eén keer per jaar, op haar verjaardag, staat ze zichzelf toe terug te denken aan Ethan, de man die haar hart gebroken heeft. Millie zit met te veel vragen om hem helemaal los te kunnen laten. Als ze voor haar werk een artikel mag schrijven over een bedrijf waar Ethan werkt, denkt ze dat dit de manier is om weer met hem in contact te komen. Maar Ethan doet net alsof hij haar niet kent.

Over ik hou je vast

Wauw, wauw, wauw, wauw, wauw! Wat heeft Marina toch weer een prachtig, maar ontroerend verhaal neergezet met ik hou je vast. Het boek is anders dan haar voorgaande boeken, vanwege het heftige thema dat ter sprake komt. Eerlijk gezegd vind ik dat haar boek nog mooier en bijzonderder maken dan haar voorgaande boeken. Marina Folkers zet je als lezer in ik hou je vast aan het denken en kaart meteen een maatschappelijk probleem aan waar naar mijn mening te weinig over gesproken wordt. Petje af dat zij dit als schrijfster wel doet.

De personages

In ik hou je vast lees je vanuit het perspectief van zowel Millie als Ethan.

Millie is erg chaotisch en vaak te laat, maar het is wel een schat van een vrouw. Ondanks de jaren die zijn verstreken, zit ze nog steeds met Ethan in haar hoofd. Welke man ze ook date, hij kan niet aan hem tippen en ze kan hem ook niet loslaten. Je leert Millie in het boek kennen als een vastberaden, eigenwijs, liefdevol ietwat chaotisch personage. Het is noemenswaardig hoe Millie door de moeilijke periode heengaat en er zo voor haar vrienden weet te zijn.

Ethan is een echte zakenman die het flink heeft gemaakt. Het is een knappe man met een goede baan en enorm veel geld. En aan aandacht komt hij ook niet te kort. Echter is Ethan getrouwd met zijn werk en heeft hij geen tijd om zijn geld uit te geven. Ondanks dat hij aan aandacht niet tekort komt, weet Ethan zich maar niet te binden. Dit heeft te maken met iets dat in zijn verleden is gebeurd, maar waar Ethan koste wat het kost niet aan herinnert wil worden.

Beide personages sluit je in je hart door hun ontroerende verhaal. Wat ik zo bijzonder vind, is dat je met de personages mee gaat leven en dat Marina laat zijn dat er meerdere manieren zijn om van iemand te houden.

De schrijfstijl van Marina Folkers

Als er iemand is die het gevoel van haar personages bij haar lezers over kan brengen, dan is het Marina Folkers wel. Als lezer voel je het hartverscheurende verdriet en de haat- liefde verhouding tussen de personages.

Wederom heb ik weer wat traantjes gelaten bij het lezen. Bizar hoeveel ik hou je vast met mij als lezer heeft gedaan. Het was echt een rollercoaster aan emoties, liefde, woede, verdriet, opluchting…  Ik heb het allemaal gevoeld.

Ik hou je vast van Marina Folkers is een ontroerend verhaal dat je als lezer enorm weet te raken. Het boek is anders dan je gewend bent van deze schrijfster, maar persoonlijk vind ik dit haar mooiste boek tot nu toe. Dit is vanwege het heftige thema dat erin besproken wordt en omdat Marina laat zien dat er meerdere vormen van liefde zijn. Dit verhaal sluit je in je hart en hier denk je nog vaak aan terug. Het gebeurt me niet vaak, maar mijn woorden zijn op. Ga vooral dit boek lezen lieve mensen!

Nouja, misschien dan toch nog even een kleine tip: zorg ervoor dat je voor dit boek kan gaan zitten en dat je het in één ruk uit kunt lezen. Geloof me maar als ik zeg dat je dit boek niet naast je neer kan leggen. Zelfs naar de wc wil je dit boek meenemen.

Nieuwsgierig geworden naar ik hou je vast? Schaf het boek dan aan in jouw (online) boekhandel.

Wil je meer lezen van Marina Folkers? Eerder schreef ik al een recensie over meer dan ooit en onder de sterren van Montpellier. Beide boeken zijn ook enorme aanraders!