Recensie: Het dorpje Happiness – Holly Martin

Boek: Het dorpje Happiness
Holly Martin
Uitgeverij: Zomer & Keuning
Verschijningsdatum: oktober 2020
Genre: feelgood
Aantal sterren: ★★★★★

Wegdromen in een heerlijk boek onder een dekentje met een kopje thee erbij. Dat is een van de dingen die ik het liefste doe. Voor even in mijn eigen bubbel verdwijnen. Doe jij dat ook zo graag? Voor de blogtour van Zomer & Keuning heb ik het dorpje Happiness al mogen lezen. Benieuwd of dit boek ‘wegdroom proof’ is? Lees dan gauw verder!

Willow McKay wil haar oude leven graag achter zich laten en besluit in een impulsieve bui om te verhuizen naar het dorpje Happiness. Eenmaal aangekomen in het dorpje aan de kustlijn van Cornwall ziet het dorpje er anders uit dan op de foto’s van de advertentie. Misschien was het toch maar beter geweest om te kijken waar ze ging wonen, in plaats van halsoverkop te verhuizen. Zal Willow in het dorpje Happinness de nieuwe start kunnen maken waar ze zo op heeft gehoopt? En hoe erg ze mannen ook heeft afgezworen, gaat het haar lukken om niet verliefd te worden op Andrew, de knappe dorpsgenoot?

Over het dorpje Happiness

Holly Martin heeft echt een heel erg mooi verhaal geschreven. Het boek gaat over een vervallen dorpje waar de mensen die er nog wonen erg op zichzelf zijn. Door de komst van Willow komt er eindelijk weer een beetje leven in de brouwerij. Samen met Andrew gaat Willow het dorpje Happiness opknappen, zodat het hopelijk weer het gezellige en gemoedelijke dorp kan worden dat het vroeger altijd is geweest. Het is een erg liefdevol boek dat je hart doet smelten!

De personages

In het boek wordt het verhaal voornamelijk vertelt vanuit Willow McKay, maar af en toe wordt dit afgewisseld met Andrew Harrington.

Willow is een personage dat vanaf het begin meteen je hart heeft gestolen. Het is een onstuimige vrouw die vaak eerst actie onderneemt voor ze over de gevolgen nadenkt. Maar bovenal is Willow een vriendelijke vrouw met een hart van goud. Ze zorgt voor leven in de brouwerij en ziet overal het positieve ervan in. In het dorpje Happiness draagt Willow haar steentje bij met haar creativiteit. Ze maakt niet alleen kaarsen, maar helpt ook met het opknappen van het dorp. Van het beschilderen van de huizen, het opvrolijken van haar dorpsgenoten en het bedenken van ideeën om meer inwoners en bezoekers te trekken naar het dorp. Willow doet het allemaal. En hoe!

Andrew Harrington is drie maanden eerder in Happiness komen wonen. Hij is degene die de kasteeleigenaren heeft overgehaald de advertentie te plaatsen en de nieuwe inwoners een jaar lang gratis in het dorpje Happiness te laten verblijven. Iedere bewoner doet iets in ruil om kosteloos in het dorp te mogen verblijven. Andrew is de klusjesman van Happiness. Hij heeft veel hooi op zijn vork liggen, maar luistert vol begrip en met geduld naar ieders verhaal. Aan Andrew de taak om het dorpje op te knappen en nieuwe bewoners binnen te halen met de open dag. Hij werkt heel erg hard, maar gaat dat hem lukken in zo’n korte tijd?

De schrijfstijl van Holly Martin

Holly Martin weet je in het dorpje Happiness helemaal mee te nemen in het verhaal. Ze weet een gemoedelijke en lieflijke sfeer te creëren en het verhaal zelf vind ik erg origineel. Soms voelt het alsof het verhaal me iets te snel gaat, maar als ik dan weer bedenk dat het verhaal zich in een kleine drie weken afspeelt is dat erg passend. Het gevoel dat Holly Martin mij geeft is die van de aardige mensen in de feestelijke decembermaand. Ik ben gek op kerst en zou dat gevoel graag het hele jaar door vast willen houden. Aardig zijn voor een ander, het is niet moeilijk en kan je veel brengen. En dat is ook terug te zien in het dorpje Happiness.

Holly Martin heeft een erg lieflijk en origineel boek geschreven. Het dorpje Happiness lijkt me een heerlijk dorp waar ik zelf ook graag zou willen wonen. Het is een heerlijk boek om even bij weg te dromen onder een dekentje en met een lekker kopje thee erbij. Helemaal wegdroom proof dus! Dit boek bracht me al een klein beetje in de kerstsferen, dus ik kan niet wachten tot het geschenk van Happiness uitkomt. Is het al bijna 17 november!?

Benieuwd geworden naar het dorpje Happiness? Je kan het boek aanschaffen in je lokale boekhandel of online. Wil je nog meer recensies lezen, dan vind je hieronder een overzicht van de bloggers die mee hebben gedaan aan de blogtour.

Magic of Books
Bookstamel
Books and sparkles