Recensie: woorden van Lotte – Lotte van der Zwet

Boek: Woorden van Lotte
Lotte van der Zwet
Uitgeverij: Uitgeverij Orlando
Verschijningsdatum: april 2020
Genre: poëzie
Aantal sterren: ★★★★★ 5

Bij mijn zoektocht naar boeken die in april zouden verschijnen, stuitte ik op de dichtbundel van Lotte van der Zwet. En wat ben ik blij dat ik deze mooie dichtbundel tegen ben gekomen! Ik heb ‘m meteen besteld en vond de dichtbundel nog voor de verschijningsdatum in mijn brievenbus. Mét een super lieve boodschap van Lotte erin. Ik ben mega fan van de woorden van Lotte en ik leg je in deze blog graag uit waarom.

Over woorden van Lotte

Lotte van der Zwet schrijft woorden die raken. Over wat ze voelt en ervaart. Haar woorden zijn herkenbaar en ontroerend, eenvoudig en diepgaand. Vanuit alledaagse thema’s maakt ze poëzie toegankelijk voor iedereen. Het leven, de liefde, verdriet, de dood, balans en zorgen; alles komt voorbij. Lotte gelooft in de kracht van openheid en kwetsbaarheid, om zodoende (h)erkenning te kunnen vinden bij elkaar. De woorden van Lotte komen recht uit het hart.

Lievelingsgedicht

Ieder gedicht van Lotte heeft me enorm weten te raken en ik heb dan ook een hele hoop favoriete gedichtjes. Ik kan gewoon niet kiezen! Dit is een van mijn favorieten:

‘Je vindt me
in de branding
met mijn voeten in de zee
want die neemt stilzwijgend
al mijn zorgen met zich mee.’

Gedichten op een kaartje

Misschien extra leuk om te vermelden is dat ieder gedicht dat je in woorden van Lotte kan lezen, ook verkrijgbaar is als kaartje. Lotte werkt ze uit op handgeschept katoenpapier op haar typmachine, pakt het leuk voor je in en stuurt het met heel veel liefde naar je op. Tevens schrijft Lotte ook gedichten op bestelling. Dus mocht je iemand willen verrassen met de prachtige woorden van Lotte, neem dan zeker een kijkje op haar Instagrampagina.

De schrijfstijl van Lotte van der Zwet

Lotte weet je diep te raken met haar woorden. Ze weet goed het gevoel te beschrijven waardoor je het voor je ziet en je voor heel even in dat moment bent. Dat vind ik zo bijzonder… Je voelt de liefde, het geluk, verdriet, gemis, zorgen, strijd en pijn. Ik heb zelfs tranen gelaten. Voor even zat ik in mijn eigen bubbel in het gevoel. Lotte weet de woorden te vinden om het gevoel op een hele mooie manier op te schrijven. Woorden voor een gevoel die wij niet kunnen vinden.

De cover van woorden van Lotte

Ik wil ook graag even stilstaan bij de cover. Hoe mooi is die geworden! Echt complimenten aan Joyce Zethof, die de cover samen met Lotte ontworpen heeft. Het is een combinatie van fragiele bloemen en het portret van Lotte die samensmelten. Ik heb er maar één woord voor: wauw!

Volgens mij is het wel duidelijk dat ik mega enthousiast ben over de dichtbundel van Lotte van der Zwet. En dan te bedenken dat dit haar debuut is. Nog nooit heeft poëzie mij zo diep weten te raken. Daar ben ik Lotte enorm dankbaar voor. Ze is een echte woordenkunstenares. Tess Guinery move over, want ik heb er een nieuwe favoriet bij!

Wil je de dichtbundel van Lotte aanschaffen? Koop hem dan bij uitgeverij Orlando of je lokale boekhandel.