Recensie: hou je mond! – Sophie Kinsella

Boek: hou je mond!
Sophie Kinsella
Uitgeverij: The House of Books
Verschijningsdatum: december 2019
Genre: feelgood roman
Aantal sterren: ★★★✩✩ 3,5

Na het zien van de trailer can you keep a secret? , de verfilming van het boek, was ik verkocht en heb ik meteen het boek ingeslagen. Hoe enthousiast ik ook was, het heeft twee maanden geduurd voordat ik eindelijk in hou je mond! begon. Heb je dat ook weleens, dat je een boek maar uitstelt om te gaan lezen, omdat je bang bent om teleurgesteld te worden? De verwachtingen van dit boek waren zo hoog, zie het dan nog maar eens waar te maken… In deze blog lees je of dat gelukt is.

Over hou je mond!

Emma heeft, net als heel veel jonge vrouwen, een paar geheimpjes. Voor haar ouders, vriendinnen, vriendje en voor haar collega’s. Zo vindt Emma dat haar vriend lijkt op Ken, die van Barbie, is ze ontmaagd in de logeerkamer terwijl haar ouders een film zaten te kijken en giet ze sinaasappelsap over de plant van haar irritante collega. Wanneer ze tijdens een paniekaanval in het vliegtuig al haar geheimen vertelt aan een wildvreemde, aantrekkelijke man naast haar in het vliegtuig, schaamt ze zich diep. Ach ja, gelukkig hoeft ze hem nooit meer te zien. Tenminste, dat denkt ze…

Hou je mond! van Sophie Kinsella draait om geheimen, liefde en de bevrijding die je kan ervaren als je eerlijk bent.

De personages

Emma werkt als marketingassistent bij Panther, een bedrijf dat cola en energiedrankjes verkoopt. Het is nu al haar zoveelste baantje in vijf jaar tijd. Iedereen om Emma heen lijkt carrière te maken, maar bij Emma wil het maar niet lukken. Omdat Emma het moeilijk vindt om anderen niet te kwetsen, vertelt ze hier en daar een leugentje om bestwil. Ze doet er alles aan om de mensen om haar heen te pleasen. Het is een personage met de nodige dosis humor waar ik enorm van heb genoten.

Jack is de eigenaar van Panther nv, maar leidt sinds de dood van zijn zakenpartner Pete een teruggetrokken bestaan. Het is een Amerikaan, maar is naar Engeland afgereisd om eens een kijkje te nemen bij zijn bedrijven. Jack is een personage dat erg gesloten is, maar wel overal zijn mening over heeft. Als lezer krijg je, net als Emma, weinig hoogte van hem.

De schrijfstijl van Sophie Kinsella

Hou je mond! lees je in een treinvaart uit. Het boek heeft een grappige kijk op de valkuilen en het plezier van het vertellen van de waarheid. Soms moet je stoppen met het zeggen van dingen die anderen willen horen, maar moet je eerlijk zijn. Als je niet eerlijk kunt zijn tegen je vrienden, collega’s en dierbaren, waar gaat het leven dan nog om? Het is een mooie boodschap waar ik me volledig bij aansluit.

Ik heb genoten van hou je mond, omdat het niet een standaard dertien in een dozijn verhaal is. Het enige wat ik miste was de liefde tussen de personages. Niet dat deze niet aanwezig was, maar ik voelde het niet. Verder vond ik het jammer dat er een foto van de hoofdpersonages op de cover stond. Ik vind het als lezer namelijk fijn als ik zelf een voorstelling kan maken hoe ze eruit zien.

De conclusie

Hou je mond! van Sophie Kinsella is het ideale boek om te lezen op een regenachtige zondag. Het heeft de nodige dosis humor en is allesbehalve voorspelbaar. Door de hoge verwachtingen is het boek me een beetje tegen gevallen, maar desondanks heb ik wel enorm genoten van het boek!